Rainbow Link by Tutorial Blogspot

Friday 1 April 2016

CARA ATASI MASALAH OPEN WITH PADA WINDOW 7



Assalamualaikum semua.. entry kali ni nizza nak kongsi cara nak atasi masalah open with pada window 7.

Pernah tak sesiapa yang pernah menghadapi situasi seperti masa nak buka satu file tu guna open with tiba-tiba semua file pada desktop bertukar menjadi default program yang kita nak buka tu.  Cotohnya masa nak buka document Microsoft word. Kita buka open with dpf. Lepas tu tiba-tiba bukan sahaja document tu yang bertukar menjadi pdf tapi file-file yang lain pun bertukar jadi pdf. Siapa yang pernah hadapai masalah ni memang rasa stress sangat. Sampai rasa nak installed  balik semua file.
Tapi Alhamdulillah nasib baiklah nizza terjumpa cara nak atasi masalah tersebut. Tanpa installed balik semua file. Cara nak kembalikan semula tetapan pada window 7 ke tetapan/pengaturan awal ialah dengan membuat user account yang baru dan menghapus user account yang lama.

Cara nak buat user account baru

Cari control panel- click user account- click manage another accounts- create new account- hapus/padam account lama- done




Create account baru:

·         Pastikan anda menukar jenis account (click change your account type) standard user kepada administrator. 

Delete account lama:

·         Lepas anda tekan delete account akan ada dua pilihan iaitu samaada delete file atau keep file. Kalau masih nak simpan file daripada account lama tu sila tekan keep file. Agar file daripada account lama tak hilang.
·         Peringatan! Sebelum delete account lama sila copy semua document daripada account lama kerana kemungkinan document daripada account lama akan ada yang terpadam.

SELAMAT MENCUBA
Kalau ada sesiapa yang tahu cara lebih baik untuk mengatasi masalah open with pada window 7 ni mohon kongsi yerr.. agar semua dapat manfaatnya. Thanks

No comments: