Rainbow Link by Tutorial Blogspot

Monday 1 February 2016

ZULFIKAR


SINOPSIS

Sebut sahaja nama Zulfikar bin Abdullah Hassan semua orang pasti memiliki impian untuk menjadi sepertinya. Manakan tidak Zulfikar satu-satunya waris seorang ahli perniagaan yang terkenal di Malaysia. Harta mereka bernilai billion ringgit. Sejak kecil Zulfikar hidup dalam kemewahan sehingga tidak mampu untuk berdikari. Sifat dan tingkah lakunya yang lembut dan manja seperti perempuan membuatkan dia sering kali dibuli dan ramai rakan-rakan sekelas yang menggelarnya Gamat. Hal inilah yang merisaukan ayahnya sehingga Zulfikar akhirnya di paksa untuk tinggal bersama-sama paciknya di Cairo Egypt bagi mengajarnya cara berdikari. Namun sesuatu yang tidak pernah diduga telah terjadi dan merubah segalanya apabila Zulfikar terlibat dalam satu peperangan antara palestin dan Israel. “Disebalik kelembutan ada kekerasan, disebalik ketenangan ada jiwa yang membara. Gamat akhirnya bertukar menjadi gergasi”.


 1

            Suasana agak kucar kacir. Bunyi letupan bom serta bunyi tembakan yang berdas-das kedengaran di sekeliling. Api yang marak memanaskan lagi keadaan. Pandangan ku kabur. Aku mendengar suara jeritan, pekikkan manusia yang meminta tolong. Aku cuba membuka mata perlahan-lahan dan apa yang ku lihat satu bayangan wajah seperti seorang kanak-kanak yang berumur dalam lingkungan 7 tahun menjerit melaungkan kalimah suci itu.

       “Allahuakhbar!” “Allahuakhbar!” “Allahuakhbar!”

        Aku terus berjalan mendekati kanak-kanak itu walaupun kakiku tercedera aku gagahi juga langkah ku. Lalu saat aku menghampiri mereka ku lihat beberapa orang tentera sedang mengacukan senapangnya diatas kepala kanak-kanak itu. Jantungku mula berdegup kencang. Air keringat mula membasahi pipi. Ku lihat tidak ada bayangan ketakutan pada wajah kanak-kanak itu. Apa yang ada hanyalah semangat yang membara.  Tiba-tiba salah seorang tentera itu melepaskan tembakan. Aku tergamam melihat situasi itu. Aku terjatuh tidak berdaya, perlahan-lahan pandangan ku menjadi kabur..

No comments: